W wyroku z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie C 282/22 Trybunał orzekł, że ładowanie samochodów elektrycznych – w okolicznościach sprawy – należy traktować jako dostawę towarów dla celów VAT.
Zdaniem TSUE, dyrektywę VAT należy interpretować w ten sposób, że stanowi „dostawę towarów” jedno złożone świadczenie składające się z:
– udostępnienia urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych (w tym integracji ładowarki z systemem operacyjnym pojazdu),
– zapewnienia przepływu energii elektrycznej o odpowiednio dostosowanych parametrach do akumulatorów tego pojazdu,
– niezbędnego wsparcia technicznego dla zainteresowanych użytkowników oraz
– udostępnienia aplikacji informatycznych umożliwiających zainteresowanemu użytkownikowi rezerwację konektora, podgląd historii transakcji oraz wpłatę środków gromadzonych w portfelu cyfrowym celem wykorzystania do płatności za ładowanie.
Sprawa:
Wyrok ten jest odpowiedzią na wniosek o wydanie orzeczenia prejudycjalnego złożony przez Naczelny Sąd Administracyjny (Polska):
Czy świadczenie złożone realizowane na punktach ładowania na rzecz użytkowników pojazdów elektrycznych obejmujące:
- a) udostępnienie urządzeń do ładowania (w tym integrację ładowarki z systemem operacyjnym pojazdu),
- b) zapewnienie przepływu energii elektrycznej o odpowiednio dostosowanych parametrach do akumulatorów pojazdu elektrycznego,
- c) niezbędne wsparcie techniczne dla użytkowników pojazdów,
- d) udostępnienie użytkownikom specjalnej platformy, strony internetowej czy aplikacji, służących do rezerwacji danego konektora, podglądu historii transakcji i dokonanych płatności, a także możliwości korzystania z tzw. eportfela, służącego do dokonywania płatności należności za poszczególne sesje ładowania
– stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 czy też świadczenie usług w rozumieniu art. 24 ust. 1 tej dyrektywy?
Stanowisko Trybunału:
TSUE zauważył, że aby określić czy w kontekście ładowania samochodów elektrycznych możemy mówić o dostawie towaru, lub świadczeniu usługi, musimy wziąć pod uwagę punkt widzenia przeciętnego użytkownika punktów ładowania wraz z uwzględnieniem, w ramach całościowej oceny, wagi jakościowej, a nie tylko ilościowej, elementów świadczenia usług w stosunku do elementów dostawy towarów
Uzasadniając kwalifikację świadczenia jako „dostawy towarów” trybunał przywołał następujące argumenty:
- transakcja polegająca na przepływie energii elektrycznej do akumulatora pojazdu elektrycznego stanowi dostawę towarów, ponieważ transakcja ta upoważnia użytkownika stacji ładowania do konsumpcji, w celu napędu pojazdu, przekazywanej energii elektrycznej, która zgodnie z art. 15 ust. 1 dyrektywy 2006/112 jest zrównana z rzeczą;
- zaopatrzenie w energię elektryczną akumulatora pojazdu elektrycznego zakłada użycie odpowiednich urządzeń do ładowania, które mogą obejmować ładowarkę podlegającą integracji z systemem operacyjnym pojazdu. W konsekwencji przyznanie dostępu do tych urządzeń stanowi minimalne świadczenie usług, które jest nierozerwalnie związane z dostawą energii elektrycznej i z tego względu nie może być brane pod uwagę przy ocenie części, jaką świadczenie usług stanowi w całości złożonej transakcji obejmującej również tę dostawę energii elektrycznej;
- wsparcie techniczne, które może być konieczne dla zainteresowanych użytkowników, nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu z dostawy energii elektrycznej niezbędnej do napędu pojazdu elektrycznego – jest to więc usługa pomocnicza, przy czym TSUE podniósł ten argument również w stosunku udostępnienia aplikacji informatycznych umożliwiających zainteresowanemu użytkownikowi zarezerwowanie konektora, podgląd historii transakcji i wpłatę środków celem zapłaty za ładowanie.
Według TSUE, to przepływ energii elektrycznej jest więc dominującym elementem jednego i złożonego świadczenia, przy czym na fakt ten nie mają wpływu przytoczone przez NSA argumenty o tym, że obliczając kwotę należną z tytułu ładowania pojazdu elektrycznego można uwzględnić nie tylko ilość przekazanej energii elektrycznej, ale także opłatę za okres postoju w trakcie tego ładowania oraz o tym, że dany podmiot może obliczać cenę wyłącznie na podstawie okresu ładowania.
Wyrok ten jest odpowiedzią na wątpliwości oczekiwaną przez szereg podmiotów zaangażowanych w proces ładowania samochodów elektrycznych i może wpływać na określenie:
- stawki VAT (zwłaszcza w kontekście stawek obowiązujących w okresie trwania tarczy antyinflacyjnej),
- miejsca opodatkowania świadczenia,
- momentu powstania obowiązku podatkowego.
Rozstrzygnięcie może mieć również znaczenie dla obowiązków regulacyjnych i akcyzowych.
***
Jako zespół ekspertów w zakresie klasyfikacji, zapraszamy do kontaktu w zakresie wszelkich aspektów i wątpliwości związanych z klasyfikacją, bądź sposobami jej skutecznego zabezpieczenia.
Zespół Centrum Klasyfikacji Towarów i Usług
biuro@centrumklasyfikacji.pl
Tel. 22 24 39 500